Analiza rynku dystrybutorów i hurtowni - część II

Analiza rynku dystrybutorów i hurtowni - część II

Współpraca właścicieli lokali z dystrybutorami, hurtowniami i dostawcami to jeden z najważniejszych elementów, który przekłada się na sukces w branży gastronomicznej. To aspekt, który wykracza poza ramy dystrybucji, wpływając na jakość, dostępność oraz zróżnicowanie produktów. Przedstawiamy drugą część analizy, w której przyjrzymy się, w jaki sposób dystrybutorzy, hurtownie oraz dostawcy odpowiadają na potrzeby właścicieli lokali gastronomicznych, a także postaramy się wyjaśnić, co w tym kontekście oznacza partnerstwo.

W pierwszej części raportu skupiliśmy się na zaprezentowaniu oczekiwań restauratorów wobec dystrybutorów, hurtowni i dostawców w branży gastronomicznej. Najnowsze badania wskazały, jakimi kryteriami kierują się właściciele lokali gastronomicznych, nawiązując współpracę z określonymi firmami. Ponadto doszliśmy do wniosku, że bardzo duży wpływ na budowanie trwałych relacji mają nie tylko trendy czy preferencje konsumentów, ale przede wszystkim sytuacja ekonomiczna. Zmniejszenie wpływu inflacji, niski poziom bezrobocia oraz rosnący dochód rozporządzalny, jak wynika z danych PMR, stanowią czynniki, które mają pozytywny wpływ na rozwój sektora HoReCa w Polsce.



Nie bez znaczenia pozostaje wartość przychodu, który generuje gastronomia. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, opublikowanych w 2023 roku, przychody z działalności gastronomicznej w Polsce wyniosły w 2022 roku ponad 64,6 mld zł. W porównaniu z rokiem poprzednim to wzrost o 32,8 proc. Z kolei w 2020 roku gastronomia wygenerowała przychód wynoszący 37,6 mld zł. W przedsiębiorstwach powyżej dziewięciu osób przychody z działalności gastronomicznejw cenach bieżących wyniosły 39,1 mld zł, w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowując wzrost o 41,7 proc., co stanowiło 60,6 proc. przychodów z działalności gastronomicznej ogółem w naszym kraju. Wzrost przychodu to tendencja, którą zaobserwowano we wszystkich województwach. Oznacza to, że branża gastronomiczna cały czas rozwija się, wpływając na wzrost gospodarczy, któremu sprzyja także rosnąca liczba lokali gastronomicznych. Im więcej lokali, tym większe znaczenie dystrybutorów, hurtowni i dostawców.

Na każdą kieszeń

Obserwując rynek, nie sposób nie dostrzec, że zarówno dystrybutorzy, jak i hurtownie mają świadomość, że podstawowym kryterium wyboru dla restauratorów jest cena. Widać to zwłaszcza w stosowaniu różnorodnych strategii i kształtowaniu oferty dostosowanej do sytuacji ekonomicznej. Celem jest zapewnienie konkurencyjnych cen przy zachowaniu wysokiej jakości produktów.

- W obliczu wyzwań gospodarczych pozornie dobrymi sposobami, które mogą poprawić wynik finansowy, są oszczędności i wybór tańszych marek. Okazuje się to jednak ślepą uliczką, ponieważ prowadzi do obniżenia jakości, a także spadku liczby gości. W efekcie przychody są coraz niższe, a tego nie zrekompensują żadne nowe oszczędności. Dlatego kluczowe staje się zwiększanie atrakcyjności i wartości oferty, w czym pomagają dobrze znane, cenione przez gości produkty oraz marki z portfolio Gourmet Foods. Z myślą o generowaniu większej marży przez naszych klientów powstały Napoje Sezonowe ? projekt bazujący na atrakcyjnych, gotowych rozwiązaniach. Inwestowanie w jakość nie tylko przyciąga nowych gości, ale również utrzymuje lojalność obecnych, co przekłada się na stabilność biznesu i wzrost przychodów - podkreśla Piotr Witomski, dyrektor zarządzający Gourmet Foods.

Aby zrozumieć znaczenie ceny przy wyborze partnera w gastronomii, warto odpowiedzieć na pytanie, co stanowi największe bariery w prowadzeniu działalności gastronomicznej w Polsce. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PMR w ramach raportu "Rynek HoReCa w Polsce 2023. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2023-2028. Wpływ inflacji i wojny w Ukrainie", w 2023 roku największą barierę stanowiły wysokie koszty utrzymania lokalu (71 proc.). Ogromnym utrudnieniem były również wysokie koszty zatrudnienia pracowników, na które wskazywało 49 proc. respondentów. Czynnikiem, który uwzględniono w badaniu, była także niepewna sytuacja gospodarcza (33 proc.).W tegorocznej odsłonie badania przeprowadzonego przez PMR na przełomie kwietnia i maja 2024 roku wśród placówek gastronomicznych i firm cateringowych największą trudnością ponownie okazały się wysokie koszty, w tym opłaty za media, czynsz, półprodukty i żywność ? to zdanie 52 proc. firm. Wysokie koszty zatrudnienia pracowników, podobnie jak rok wcześniej, uplasowały się na drugim miejscu czynników utrudniających działanie na rynku gastronomicznym (46 proc.). To efekt m.in. podnoszenia płacy minimalnej.

CAŁY ARTYKUŁ <KLIKNIJ TUTAJ>