Ekotransformacja polskich restauracji

Ekotransformacja polskich restauracji

Nowe przepisy dotyczące ESG oraz opłaty za opakowania na wynos. Niektórzy restauratorzy postrzegają zmiany jako wyzwanie, inni czekają na ruch konkurencji, jeszcze inni dostrzegają szansę na wyróżnienie się na rynku.

ESG to wskaźniki wykorzystywane do prezentacji wyników niefinansowych przedsiębiorstw, takich jak: environmental, social responsibility i corporate governance. To zatem sposób zarządzania uwzględniający środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny. Dotyczy to również restauracji.

W lipcu br. UE wprowadziła przepisy, zgodnie z którymi restauracje są zobowiązane do zapewniania alternatyw dla jednorazowych opakowań. Regulacje te obejmują także przedsiębiorstwa będące częścią łańcucha dostaw. Restauratorzy często podchodzą do takich zmian z rezerwą, traktując je jako obowiązek, a nie szansę na wyróżnienie się na tle konkurencji. Jednakże wielorazowe rozwiązania są cenowo zbliżone lub nawet korzystniejsze niż opakowania jednorazowe.

Jak wynika z badania SW Research, Raport Ekobarometr i grupy Akomex z 2023 roku, 61 proc. Polaków deklaruje gotowość do zapłacenia więcej za towar w ekologicznym opakowaniu. Jakie innowacje mogą pomóc właścicielom biznesów gastronomicznych w pokonywaniu barier i przynieść im korzyści?

Wartość globalnego rynku zrównoważonych opakowań żywności zdaniem ekspertów wzrośnie z 196 mld dolarów w 2021 roku do ponad 280 mld w 2026 roku.           Na polskim rynku pojawia się coraz więcej ekologicznych alternatyw. Jedną z nich są wielorazowe opakowania na wynos, które klienci mogą wypożyczać i zwracać w określonych punktach. W Europie takie rozwiązanie jest szczególnie popularne szczególnie na terenie imprez sportowych i campusów uniwersyteckich.

Wielorazowe alternatywy znoszą konieczność dopłacania za jednorazowe opakowania, eliminując opłaty związane m.in. z segregacją, utylizacją i wywozem śmieci. To działania, które pomagają także rozwiązać problem odpadów, które trudno poddać recyklingowi, jak papierowe pudełka zabrudzone tłuszczem, które, podobnie jak 30 proc. opakowań z tworzyw sztucznych, nie nadają się do ponownego przetworzenia.

Ekologia to również ważny aspekt na ostatniej mili. Eksperci wskazują, że blisko 70 proc. konsumentów jest skłonnych zapłacić więcej za zrównoważoną dostawę. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych odpowiada na potrzeby klientów zarówno pod względem czasu dostarczenia posiłków, jak i ma swój wkład w zieloną transformację miast.

Zrównoważone praktyki dają restauratorom możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji, a odpowiednie podejście do opakowań i dostaw może zmniejszyć koszty związane m.in. z odpadami.