Powódź: pomoc dla przedsiębiorców
Poszkodowanych w powodzi właścicieli lokali gastronomicznych będą obowiązywały ulgi w spłacie składek do ZUS. Restauratorzy mogą liczyć na odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie należności na raty.
- Rozumiemy, że z powodu powodzi część przedsiębiorców może mieć problemy z płynnością finansową. Dlatego przypominamy o ulgach, o które w pierwszej kolejności można się ubiegać - poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak zaznaczył, ugoda z ZUS może przynieść korzyści, m.in. do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się opłatę prolongacyjną. Poza tym przedsiębiorca, który płaci raty w terminie i w ustalonej wysokości oraz reguluje bieżące składki, może uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek, które potrzebne jest m.in. w postępowaniach przetargowych.
Rzecznik ZUS przypomniał, że wniosek o odroczenie terminu płatności składek czy rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE ZUS, za pośrednictwem poczty, a także osobiście w placówce ZUS.
Jak podkreślił Żebrowski, zakres dokumentów, które należy dołączyć do wniosku, jest ustalany indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania. Przedsiębiorca może także skorzystać z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń w wybranych placówkach ZUS, pomogą mu również pracownicy sali obsługi klientów.
- Zachęcamy także do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu: podczas e-wizyty za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS, telefonicznie za pośrednictwem Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numerem 22 560 16 00 od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 18.00 - dodał rzecznik ZUS.
Fot: Maciej Kulczyński/ PAP