Rynek delivery a nowoczesne rozwiązania
Rynek delivery rośnie w siłę, jednak, aby wyróżnić się na tle konkurencji, niezbędne są nowoczesne rozwiązania. Jakie strategie wdrożyć, aby zwiększyć rentowność biznesu?
Oto kilka wskazówek, które pomogą w efektywniejszym zarządzaniu zapasami, unikaniu ukrytych opłat oraz pułapek współczesnego rynku gastronomicznego.
1. Dywersyfikacja kanałów sprzedaży
Warto rozważyć możliwość współpracy z wieloma aplikacjami do zamawiania jedzenia. Współpraca z jedną firmą może być ryzykowna. Co stanie się, gdy pogoda się pogorszy, zabraknie dostępnych kurierów lub restauracja spadnie w rankingu z powodu działań konkurencji? To prosta droga do utraty potencjalnych klientów. Uzyskanie jednego dodatkowego zamówienia dziennie z każdej z aplikacji może przynieść dodatkowy przychód.
2. Optymalizacja obszaru dostaw
Warto dokładnie przeanalizować, gdzie znajduje się największa grupa docelowa restauracji. W zależności od tego czy są to osiedla mieszkaniowe, akademiki czy biurowce. Miejsca oddalone o kilkanaście kilometrów od lokalu mogą wydawać się atrakcyjne, ale w godzinach szczytu dostawca może utknąć w korku, co wydłuży czas oczekiwania na dostawę i tym samym wzbudzi niezadowolenie klientów. Eksperci radzą, aby skupić się na najbliższej okolicy. Takie działanie pomoże w zbudowaniu lojalnej bazy klientów.
Ogromne znaczenie ma także dostosowanie menu pod kątem dostawy. Dania, które klient może zamówić z dostawą do domu, powinny zachowywać zarówno walory smakowe, jak i wizualne. Wobec tego powinny być przygotowane w taki sposób, aby nie straciły ich po czasie spędzonym w ramach transportu.
3. Zarządzanie magazynem
Trendem, który cały czas rośnie w siłę jest zero waste. Minimalizacja strat jest możliwa dzięki efektywnemu zarządzaniu zapasami. Pomocne mogą okazać się w tym zakresie nowoczesne systemy magazynowe, które nie tylko automatyzują procesy, ale także zapewniają transparentność i dostarczają danych, co zwiększa efektywność i rentowność biznesu. To rozwiązanie, które zapewni restauratorom możliwość szybszego reagowania na zbliżające się terminy przydatności produktów do spożycia oraz uniknięcie braku niezbędnych produktów.
4. Ograniczenie ukrytych kosztów i optymalizacja kosztów dostaw
Jakie wskaźniki operacyjne przekładają się na ukryte koszty? Warto zwrócić uwagę m.in. na brak dostępności restauracji w aplikacjach, odrzucone zamówienia, również z winy personelu, a także błędy w przygotowaniu i dostawie. Regularna obserwacja tych wskaźników pomoże zminimalizować występowanie ukrytych kosztów.
Koszty związane z paliwem i leasingiem samochodów także mogą stanowić znaczną część wydatków operacyjnych restauracji. Jeśli analiza tych kosztów nie przynosi oczekiwanych rezultatów, zdaniem ekspertów warto rozważyć skorzystanie z floty pojazdów dostępnej na żądanie. Takie rozwiązanie może pomóc w redukcji opłat.
Współczesna gastronomia stawia przed restauratorami wyzwania, które wymagają nie tylko kreatywnego podejścia, ale przede wszystkim innowacyjnych rozwiązań. Celem jest zwiększenie rentowności lokalu, ale także budowanie silnej, lojalnej bazy powracających gości. Tym samym minimalizacja strat i usprawnienie zarządzania restauracją to fundament sukcesu w dynamicznie zmieniającym się rynku gastronomicznym.