System e-Doręczeń dla przedsiębiorców w 2025 roku

System e-Doręczeń dla przedsiębiorców w 2025 roku

Głównym celem e-Doręczeń jest odbiór listów poleconych z urzędu przez internet. Aby go osiągnąć, nadawca i odbiorca muszą mieć odpowiedni adres. Obowiązek posiadania takiego adresu od 1 stycznia 2025 roku został nałożony na większość podmiotów publicznych i część podmiotów niepublicznych, w tym na nowych przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Podmioty niepubliczne z rejestru przedsiębiorców z KRS wpisane do rejestru przed 1 stycznia 2025 roku mają jeszcze niecałe 3 miesiące na uzyskanie adresu do e-Doręczeń.

Obowiązek korzystania przez podmioty niepubliczne z e-Doręczeń określa art. 9 ust. 1 ustawy i polega on na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), który jest powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) albo komercyjną usługą określoną w ustawie jako kwalifikowana usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego (kwalifikowana usługa RDE).

Jak wynika z informacji podanych przez serwis biznes.gov.pl, usługa e-Doręczeń docelowo ma zastąpić tradycyjną papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez ePUAP.

Założenie adresu do e-Doręczeń dla swojej firmy jest zatem równoznaczne ze wskazaniem go jako adresu do korespondencji urzędowej. Dzięki temu urzędy korzystające z e-Doręczeń będą mogły przesyłać korespondencję wyłącznie elektronicznie.

Ustawa obejmuje korespondencję urzędową w relacjach z podmiotami publicznymi, czyli sprawy administracyjne. Doręczenia elektroniczne mają objąć tylko korespondencję, dla której wymagane jest potwierdzenie jej nadania lub odbioru. Całość ma się odbywać się przy wykorzystaniu adresu elektronicznego wprowadzonego do stworzonej w tym celu bazy danych.

Projekt zakłada możliwość dokonywania elektronicznych doręczeń, z wyjątkiem ustawowo wskazanych sytuacji. Korespondencja zawierająca informacje niejawne nadal będzie wysyłana tradycyjną pocztą.

Do końca 2025 roku obowiązuje tzw. okres przejściowy, w którego ramach podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych, jeżeli odbiorca taki adres posiada. W przeciwnym wypadku korespondencja będzie mogła być kierowana w dotychczasowy sposób, czyli przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP - w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.