Warszawskie restauracje przyciągnęły fanów Taylor Swift
W zeszłym tygodniu odbyły się trzy koncerty amerykańskiej gwiazdy Taylor Swift. Przyciągnęły one do Warszawy fanów z całej Polski, na czym skorzystały lokale gastronomiczne w stolicy. Dataplace.ai przeprowadzał analizę ruchu wokół restauracji oraz w zagłębiach gastronomicznych, ruch w stolicy w dni koncertowe był średnio o 18,41 proc. większy niż w analogiczne dni od początku tegorocznych wakacji.
Taylor Swift przyciągnęła fanów z całej Europy - choć jej fani zjechali się z całej Polski to według danych dataplace.ai najwięcej z nich przybyło z województw mazowieckiego (55%), małopolskiego (10,8%) oraz wielkopolskiego (6,9%).
Wizytę amerykańskiej gwiazdy w każdym miejscu globu analizuje się także pod kątem ekonomicznym, a jej wpływ oraz ciągnących za nią fanów na gospodarkę doczekał się nawet specjalnego określenia "Swiftonomics".
Ruch wokół punktów HoReCa w Warszawie w dniach 1-4 sierpnia br. wzrósł średnio o 18,41% względem wszystkich weekendów lipca tego roku (od czwartku do niedzieli). Stanowi to podobny wynik do tego o ile wzrósł ruch w dniach koncertu w porównaniu z poprzedzającym go weekendem - zmiana ruchu wokół punktów HoReCa wzrosła bowiem średnio o 18,49%.
Dataplace.ai w swojej przeanalizowało również dane z siedmiu znanych zagłębi gastronomicznych w stolicy (w zestawieniu uwzględniono między innymi ulicę Francuską znajdującą się w sąsiedztwie Stadionu Narodowego). Porównując ruch w tych miejscach, wyraźnie widać zdecydowany jego wzrost podczas weekendu koncertowego Taylor Swift.
Co zrozumiałe największą zmianę ruchu w stosunku do weekendów w lipcu odnotowano na ulicy Francuskiej (wzrost o 68,66%). Dużo zyskały w tym czasie również ulica Poznańska (wzrost o 38,57%), Elektrownia Powiśle (wzrost o 22,7%), Fabryka Norblina (wzrost o 17,97%).
- Koncerty Taylor Swift to ewenement na skalę światową. Jak w większości przypadków takie wydarzenie mocno wpływa na lokalny rynek, również gastronomiczny. Wiele lokali przygotowało na ten weekend specjalne menu, a dane wskazują, że te dni mogły być wyjątkowo udane dla większości restauracji i barów. Można zauważyć, że to lokale w najbliższym sąsiedztwie Stadionu Narodowego cieszyły się największymi wzrostami ruchu, ale mieszkańcy stolicy oraz turyście chętnie ruszyli do innych zagłębi restauracyjnych, od lat modnych i znanych na mapie Warszawy - mówi Tomasz Władziński, współzałożyciel dataplace.ai.
Z jakich części Polski najliczniej zjechali się fani Taylor Swift?
Największą reprezentacje fanów reprezentowało województwo mazowieckie - to aż 55% osób, które pojawiły się na jednym z koncertów w Warszawie. Nie byli to tylko i wyłącznie mieszkańcy stolicy, ale również pozostałych powiatów sąsiadujących
Pozostali uczestnicy koncertów przyjechali do Warszawy z małopolski (10,8%), wielkopolski (6,9%), dolnego śląska (6,5%) czy pomorza (5,2%). Najsłabiej reprezentowane województwa to opolskie (0,28%) oraz świętokrzyskie (0,45%). Badanie wskazało również z jakich powiatów najchętniej przybili uczestnicy koncertów (Warszawa - 41,56%, Kraków - 8,31%, Wrocław - 4,97%, poznański - 4,61%, wołomiński - 2,70%, Gdańsk - 2,68%).
Analiza oparta jest na danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych konsumentów, na próbie ponad 3 mln urządzeń na terenie całej Polski. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar w promieniu 50 metrów od lokalu gastronomicznego. Dane nie precyzują czy klienci w ramach wizyty robili zakupy. Próbki danych są ekstrapolowane, żeby być reprezentatywnymi dla całej populacji - podobnie jak w przypadku sondaży lub badań rynku.
Zdjecie: Katarzyna Hajzer