Czas na wynos

Czas na wynos

Wyjątkowa uczta w lokalu gastronomicznym jest z pewnością jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu. Czasem jednak gościom nie po drodze do ich upatrzonej restauracji bądź chcą cieszyć się jej jedzeniem w domowych warunkach. Na ratunek przychodzi możliwość zakupienia dań na wynos, prosto z dostawą do domu lub zamówienia cateringu. A wszystko po to, by poczuć restaurację poza restauracją.

W drogę czas!

Prowadzisz restaurację niedaleko ulubionego parku mieszkańców Twojego miasta? A może jesteś właścicielem klimatycznej kawiarni z wyjątkową ofertą kaw? Twoja cukiernia słynie z przepysznych wypieków, które idealnie sprawdzą się jako przekąska w tak zwanym biegu? Jeśli na te oraz pokrewne pytania Twoja odpowiedź brzmi "tak", to z pewnością nieraz spotykałeś się z pytaniem gości: "A czy mogę zamówić na wynos?". Wówczas Twoja odpowiedź również powinna być twierdząca. Możliwość kupienia wymarzonej pozycji z menu na wynos z pewnością podbije ocenę Twojego lokalu.

Jak to wszystko zorganizować? Nic skomplikowanego. Może warto zastanowić się nad osobnym menu z pozycjami dostępnymi na wynos? Lub po prostu zamieścić widoczną informację, że cała Twoja oferta (lub tylko jej część) może zostać sprzedana niekoniecznie do stolika. Zastanawiać i przerażać może to, kiedy owe opcje na wynos przygotować. Właśnie dlatego powinieneś przemyśleć, co z Twojej oferty może zostać sprzedane w tej formie.

Skupiając się na ofercie napojów - przygotowanie kawy, szczególnie tej niezawierającej jakichś wymyślnych dodatków, nie powinno sprawić problemów ekipie zza baru. Nawet w czasie wzmożonego ruchu w Twoim lokalu zaserwowanie podstawowych kaw nie jest kłopotliwe. A jeśli wiesz, że goście "wynosowi" stanowią spory procent całego Twojego dziennego utargu, to może warto zastanowić się nad oddelegowaniem jednego z pracowników tylko do obsługiwania tych właśnie gości.

Masz szeroką ofertę ciekawych herbat? Zainwestuj w jednorazowe woreczki na herbatę, by umożliwić gościom cieszeniem się smakiem tych mieszanek również poza stolikiem Twojego lokalu. Tak samo czekolady na gorąco - wielu podczas spaceru, szczególnie w chłodniejszy dzień, marzy o tym słodkim przysmaku. A już z całą pewnością jest to marzenie dzieci. Natomiast gdy na dworze pogoda zachwyca letnim ciepłem, przygotuj już na zapas dzbanki z pyszną orzeźwiającą lemoniadą i przezroczyste kubki do sprzedania jej na wynos. Mogę się z Tobą założyć, że będzie to zamówienie nr 1!

Napoje to oczywiście nie wszystko. Warto mieć przygotowaną ofertę drobnych przekąsek na wynos - jeśli Twój lokal specjalizuje się w świeżych wypiekach, to wszelkiego rodzaju drożdżówki, ciasta, kanapki i inne nadają się do tego, by goście mogli je skonsumować w trakcie spaceru.

W domowym zaciszu

W ostatnich latach rynek delivery bardzo urósł. Tak jak jeszcze przed pandemią zdarzały się lokale, które nie miały w swojej ofercie możliwości dowozu, tak obecnie ze świecą można szukać takiej restauracji. Stworzenie własnej floty dowozowej lub współpraca z wieloma dostępnymi firmami zajmującymi się dostarczaniem zamówień do klientów poszerzy nie tylko Twoje możliwości dotarcia, ale również zwiększy popularność Twojej restauracji.

Konieczne jest jednak przeanalizowanie, co bardziej Ci się opłaca - oferowanie całego swojego menu w opcji na dowóz, czy może jedynie jego części. Trzeba pamiętać, że sztuką jest przygotowanie jedzenia w ten sposób, by jedzone w domu oddawało w pełni smak i wygląd, jaki miałoby w restauracji.

Inną kwestią dowożenia jedzenia jest jedna z dwóch form cateringu. Mam tu na myśli dietę pudełkową - dowożenie całodziennego zestawienia posiłków, gotowych do spożycia, wymagających jedynie podgrzania. Można by zadać pytanie, co w tym skomplikowanego? Otóż biorąc pod uwagę ogólnie logistyczne wyzwania, które czekają na szefów kuchni w ich restauracyjnych kuchniach, dołożenie do tego wszystkiego cateringu dietetycznego jest z pewnością nie najłatwiejsze. Wiadomo, logistyka tworzenia dań i ich odpowiednie pakowanie to jedno, ale drugą kwestią jest kreatywne, nieustanne tworzenie nowych menu, które będą odpowiadały dietetycznym spersonalizowanym zapotrzebowaniem klientów. Bo nie tylko o deficyt kaloryczny tu chodzi, a przede wszystkim o uwzględnienie nietolerancji pokarmowych, uczuleń lub innych zaleceń. By nie popełnić żywieniowego faux pas, konieczne w tym wypadku jest współpracowanie z profesjonalistami, dietetykami, którzy będą mieli pod kontrolą to, co powstaje w kuchni. Dlatego też, jeśli myślisz o rozwinięciu w swoim lokalu oferty cateringu dietetycznego, musisz się bardzo poważnie zastanowić nad logistyką całego przedsięwzięcia, warto skonsultować to z osobami specjalizującymi się w tego rodzaju ofertach oraz swoimi pracownikami, czy w obecnym składzie jest to możliwe. Może konieczne będzie zatrudnienie nowych osób, które zajmowałyby się tylko kwestiami "pudełkowymi" - od ich tworzenia, po dostarczenie z samego rana pod drzwi klienta.

Catering to oczywiście nie tylko dieta pudełkowa. To również zaopatrywanie mniejszych lub większych imprez w jedzenie prosto z Twojej restauracji. Możliwość skosztowania jedzenia właśnie z Twojego lokalu w trakcie przyjęcia w zupełnie innym miejscu dla wielu Twoich stałych gości może być fantastycznym przeżyciem. Jest to ogromny wyraz zaufania, którym obdarowuje Ciebie i Twój lokal gość lub w tym wypadku klient. Ufa serwowanemu przez Ciebie jedzeniu na tyle, żeby właśnie Twojej kuchni zawierzyć konsumpcyjną część swojego wydarzenia. Nieważne, czy to skromne wesele, czy impreza plenerowa z okazji okrągłych urodzin babci - jakość jedzenia musi być właśnie taka, jaką prezentujesz w swojej restauracji.

Oprócz podgrzewanych bemarów i pater z zimnymi przekąskami musisz zadbać również o zastawę i dodatki. Odpowiednia liczba talerzy i sztućców to jedno, do tego dochodzi szkło wszelkiego rodzaju, dobrej jakości serwetki, no i oczywiście system, pozwalający później to wszystko odpowiednio szybko i sprawnie posprzątać. Nie na wszystkie imprezy nadają się papierowe talerzyki, choć oczywiście w czasie ustalania warunków i menu z klientem warto zorientować się, jaką zastawę masz przygotować.

Idealnie zapakowane

Niewątpliwie najważniejszą kwestią dotyczącą wszelkich form serwowania oferty dań i napojów na wynos jest ich odpowiednie zapakowanie i przechowywanie. Wszyscy wiemy, że pudełka, kartony czy kubki są w tym wypadku jednorazowe, co w dobie troszczenia się o ekologię i środowisko nie zawsze jest mile widziane. Firmy produkujące owe jednorazowe naczynia zdają sobie sprawę z klimatycznego problemu, dlatego też coraz większy nacisk kładziony jest na jak najbardziej ekologiczne materiały ich tworzenia.

Pierwszy i najbardziej oczywisty materiał to papier. Karton odpowiednio dostosowany do przechowywania gorących napojów oraz wielu różnych rodzajów potraw jest najszerzej dostępnym produktem do pakowania na wynos. Opcji mamy naprawdę wiele - od różnych rozmiarów kubków do kaw, herbat czy czekolad na gorąco, aż po opakowania dedykowane frytkom, burgerom, tortillom, tortom, ciastkom, pizzy czy zapiekankom. Nietrudno zauważyć, że większość wymienionych właśnie potraw to nic innego jak pozycje charakterystyczne dla street food. Tak, to właśnie ten segment gastronomii najczęściej korzysta z serwowania dań na wynos. W parze z tymi opakowaniami idą również sztućce, słomki i serwetki. Bez tych dodatków bardzo trudno wyobrazić sobie komfortowe spożywanie jedzenia niekoniecznie przy restauracyjnym stoliku. Warto zaznaczyć, że te kartonowe czy papierowe opakowania oraz dodatki są świetną formą reklamy dla Twojego lokalu. Kto powiedział, że muszą być gładkie, szare czy brązowe? Otóż nie! Opakowania można urozmaicić personalizowanym nadrukiem czy pieczątką z logotypem Twojej restauracji - to samo tyczy się papierowych toreb, czy serwetek, które zawsze warto dodać do jedzenia na wynos. Może klient nie zawsze z nich skorzysta, ale z pewnością personalizacja tego ważnego dodatku zostanie zauważona i doceniona. To samo tyczy się kubków i opasek na nie, które zapobiegają poparzonym dłoniom. Logo lokalu na nich lub kolorystyczna identyfikacja z pewnością będą stanowić bardzo fajną reklamę. Pamiętaj, że żyjemy w czasach social mediów - wiele osób robi zdjęcia papierowym kubkom pełnym ulubionego napoju pitego podczas spaceru, aby następnie wrzucić je do sieci i oznaczyć Twój lokal. Dodatkowa promocja jak znalazł!

Nie wszystko jednak można zapakować w papier. Gorące dania czy diety pudełkowe są najczęstszym źródłem opakowań plastikowych. Aby uniknąć nagromadzenia plastiku, firmy produkujące opakowania stawiają między innymi na PLA, czyli poliaktyd, znany również jako bioplastik. Mimo że opakowania te są wykonane z włókien naturalnych oraz odnawialnych, to trudno je odróżnić od zwykłego plastiku. Co ważne, PLA bez problemu może mieć styczność z żywnością, dlatego też nie musimy obawiać się o ewentualne przenikanie niezdrowych substancji do jedzenia.

Do diet pudełkowych bardzo często używa się także tacek i pojemników ze styropianu oraz naczyń do zgrzewu, takich jak PP lub CPET. Poza dobrą jakością materiału posiadają one również odpowiednie komory o różnych kształtach, które zapewniają nieprzemieszczanie się jedzenia po pudełku i pewność, że dania dotrą w odpowiedniej formie. Wybierając odpowiednie naczynia jednorazowe do swojej restauracji, musisz zwrócić uwagę także na to, do jakich temperatur są one dostosowane - ma to znaczenie szczególnie w przypadku pakowania dań gorących i "mokrych".

Opcji jest wiele, a również dużo innowacji jest non stop wprowadzanych na rynek. Tak jak pisałam na początku - warto zatroszczyć się, aby w Twojej restauracji była opcja "na wynos". Może wydaje Ci się, że aby ją wprowadzić, musisz dużo zainwestować. Tak, to prawda, ale zapewniam Cię, że jest to kwestia warta wyłożonych pieniędzy, które bardzo szybko Ci się zwrócą, a Ty będziesz mógł korzystać z o wiele szerszej oferty.

autor: Taida Wróblewska