Jak być dobrym menedżerem?
Jedno z najtrudniejszych zadań w restauracji - prócz fenomenalnego szefa kuchni do sukcesu potrzebujemy jeszcze dobrego menedżera, który zjedna sobie cały zespół. Jak go znaleźć? Jakie cechy powinien posiadać? Wydawać by się mogło, że nie jest to trudne zadanie... A jednak.
Czytając ten artykuł wyobraź sobie siebie - zadaj sobie pytanie na koniec - czy posiadam te cechy? Czy mogę coś w sobie zmienić?
Dobry menedżer jest cierpliwy. Wiele sytuacji podczas dnia w pracy może wyprowadzić nas z równowagi, ale czy na pewno współpracownik powinien za nie odpowiadać? Tak na początek pytanie dość retoryczne.
Dobry menedżer pyta i słucha. Czasem wystarczy wysłuchać swojego współpracownika, aby ten poczuł się lepiej. Takim zachowaniem, budujemy relację, której bardzo potrzebujemy do dalszego działania. Ludzie nie pracują coraz częściej tylko dla renomowanych restauracji, a co za tym idzie, dobrej wypłaty - pracują dla przyjemności przychodzenia do pracy. To menedżer musi zapewnić im atmosferę, dla której będą chcieli uczynić swoją pracę przyjemną w działaniu, z uśmiechem na twarzy. Zadbaj o swoich ludzi, oni zadbają o Twoich gości. Zrozumienie tego zdania jest kluczowe w pracy menedżera.
Dobry menedżer jest zaangażowany w społeczność, w której żyje. Wiele razy spotykamy się z tym, że menedżer "nie ma na nic czasu" - jak to czytasz i się uśmiechasz, to właśnie o Tobie mówię. Poruszam ten wątek, ponieważ jest bardzo istotny. Dobry menedżer zawsze znajdzie czas, żeby porozmawiać ze swoimi ludźmi. Żyjecie razem wiele godzin w tygodniu, praca jest niejednokrotnie Twoim drugim domem - dlaczego więc nie rozmawiasz z domownikami? Dobry menedżer traktuje współpracowników tak samo, nie wywyższa się. Pamiętaj, rozmowa z osobą zmywającą jest tak samo ważna, jak z najlepszym kelnerem w zespole. Zespół to ludzie, których łączy zaangażowany w sprawę dobry menedżer. Znajduj czas dla innych, a oni wtedy znajdą go dla Ciebie. Wiesz, jak się to objawi? Pomogą Ci jak będziesz w potrzebie. Jak widzisz, wiąże się to z poprzednim zagadnieniem - dobry menedżer pyta i słucha - wszystkie Twoje działania muszą być szczere i empatyczne.
Dobry menedżer pomaga. Czasem najdrobniejsza rzecz jest na wagę złota. Nie zrozum mnie w tym momencie źle. Nie chodzi tu o wykonywanie zadań powierzonych Twoim współpracownikom, tym bardziej za nich - chodzi po raz kolejny o Twoje zaangażowanie w sprawę. Jeżeli wymagasz, aby zespół działał na najwyższych obrotach i nagle zaskoczy Was "awaria" - dodaje od razu żartobliwie, że stanie się to na pewno po 17:00 i na pewno w piątek - pokaż wszystkim, jak Ci zależy i pomóż rozwiązać problem. Czasem jest to zostanie dwie godzin dłużej, aby rozładować największy ruch w restauracji, a czasem to po prostu telefon do dostawcy z prośbą o przysłanie towaru na sobotę rano. Każda, nawet drobna rzecz w Twoim działaniu ma znaczenie. Każda dodatkowa, niewymuszona akcja spowoduje reakcje z drugiej strony, za którą w późniejszym czasie będziesz bardzo wdzięczny.
Dobry menedżer motywuje swoich współpracowników. Wiesz, co w tym działaniu jest najlepsze? Pokazywanie swoim współpracownikom, jak ważne jest dla Ciebie ich zdanie. Naucz się dopuszczać innych do obszaru decyzyjności. Znów - pytaj i słuchaj, ale tak szczerze. Wiele można mądrych sentencji tutaj przytoczyć - najsłynniejsza: co dwie głowy, to nie jedna. Ja jednak zostawię Cię ze słowami Konfucjusza:
"Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem".
Nie staraj się zawsze za wszelką cenę, aby wszystko było tylko Twoją ideą. Doceniaj, chwal na forum, ciesz się, że motywujesz do działania - tak, to właśnie Twoja zasługa. Właśnie jakieś zadanie zostało wykonane, ponieważ posłuchałeś pomysłów swoich współpracowników - co więcej, wdrożyłeś jeden z nich. Wygrałeś. Właśnie pokazałeś, że nie musisz być najmądrzejszy na świecie - nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak rośniesz w oczach ludzi, którzy Cię otaczają.
Dobry menedżer docenia i chwali. Pamiętaj - nie zawsze jest kolorowo. Pracując paręnaście lat w gastronomii, rozumiem Cię w 100 proc. Jest jednak sposób, jak w nawet trudnych chwilach zachować twarz i szacunek. Chwal na forum, pokazuj osiągnięcia innych. Opisany kelner na Twojej wizytówce Google zasługuje na publiczną pochwałę, wyśmienite danie szefa kuchni również - nie ma tu ważnych i ważniejszych, wszyscy budują sukces miejsca, które prowadzisz.
Dobry menedżer upomina na osobności. Złota zasada. W tym przypadku, najlepiej zachować proporcje 3 do 1. Zanim puścisz reprymendę, spróbuj znaleźć dwie, trzy rzeczy, które dany współpracownik zrobił dobrze w danej sytuacji. Wiesz, jak to działa? Współpracownik będzie miał ochotę... nie powtórzyć błędu. Nie będzie chciał Cię zawieść, bo go doceniasz. Miękko do ludzi, twardo do problemu. Wydaje się proste? Bo takie właśnie jest. Szacunek się zdobywa - nawet w niekomfortowych sytuacjach. Niejednokrotnie będziesz się zmuszać, aby powiedzieć coś dobrego - dam Ci kolejną radę, absolutnie zawsze będziesz zadowolony z przebiegu takiej rozmowy. Nie robisz tego tylko dla ludzi, robisz to też dla siebie. Komfort Twojej pracy jest również bardzo ważny.
Dobry menedżer pozwala się rozwijać. Wracamy do stwierdzenia: pytaj i słuchaj - ucz się swojego zespołu. Pomagaj się im szkolić. Zainwestuj w swoich współpracowników. Zaangażowanie w sprawy miejsca, które prowadzisz, nie jest zależne tylko od Ciebie. Inwestycja w zespół, to najlepsza inwestycja - bo procentuje, wraca ze zdwojoną siłą. Możesz mi już uwierzyć na tym etapie, Twoi współpracownicy bardzo docenią Twoje starania mające na celu lepszą przyszłość. O to właśnie walczysz - edukacja zespołu pozwala na efektywniejszą pracę, co przełoży się na zadowolenie zarówno Twoje, jak i ludzi, którzy powierzyli Ci to zadanie. Mądry menedżer wie, że jego siła to otaczający go ludzie. Jeżeli właściciel restauracji chwali go za wyniki, pierwsze, co powie dobry menedżer - to nie moja zasługa, to wszystko osiągnęliśmy razem z całym zespołem, każdemu z osobna należą się gratulacje za zaangażowanie.
Dobry menedżer nigdy nie działa sam - dokładnie jak wyżej. Jesteś częścią zespołu. Porażki i sukcesy to wasza wspólna sprawa. Przyzwyczaj się do tego. Ucz się współpracowników, których wybierasz. Daj się również poznawać. Sukces jest w Waszej sile - identyfikuj się z absolutnie każdym stanowiskiem w firmie. Bądź szczery, konkretny, wymagający, a zarazem przyjazny - to procentuje i to w bardzo niedalekiej przyszłości. Poniżej zostawiam Ci słowa bardzo mądrej kobiety, którą ostatnio miałam okazję poznać, Anny Skoczylas:
"Relacje międzyludzkie są jak wiatr - nie widać, a czuć, w ciepłym lubisz przebywać, bo przyjemnie Cię otula, a zimny sprawia, że jak najszybciej chcesz od niego uciec".
Mam nadzieję, że rozumiesz już, jak ważna jest atmosfera w pracy. Wdzięczność jest najpiękniejszą formą szczęścia - w pracy, jak i w życiu prywatnym - spróbuj więc złapać równowagę i utrzymać ten balans. Poczuj swój zespół, próbuj codziennie go zrozumieć, nie bądź obojętny - to, co dostaniesz w zamian, przewyższy Twoje oczekiwania.
Dobry menedżer rozumie już, że dobry zespół jest jak rodzina - od Ciebie zależy, czy będziesz próbował wychować ich w odpowiedni sposób - taki, aby odnieść sukces w biznesie.
Nasuwa się jeszcze jedno ważne pytanie - jak zrekrutować dobrego menedżera? Odwieczne pytanie właścicieli wszelakich biznesów. Otóż moi drodzy, przestańcie z uporem maniaka wpatrywać się w osiągnięcia w CV. Tak, doświadczenie jest ważne - ale czy najważniejsze? Wiedzę w dzisiejszych czasach dzielimy na fachową i biznesową - proporcja to 15:85. Wiedza, jak być dobrym menedżerem i, co więcej, rozumienie tego pojęcia i osobiste starania są ważniejsze niż doświadczenie. Doświadczenie możemy pomóc zdobyć, ważne, aby osoba, którą wybieramy, chciała się rozwijać. Wiesz, czego nie da się nauczyć? Emocjonalnej inteligencji.
Dużym uznaniem cieszy się wsparcie franczyzobiorcy w szkoleniach dla restauracji. Menedżer dostaje przepracowane już wcześniej manuale, procedury, szkolenia wewnętrzne oraz konsultacje - to ogrom wiedzy. Patrząc na modele franczyzowe należy coraz częściej przenosić ten know-how do naszych biznesów. Istnieje wiele sprawdzonych współczynników KPI podnoszących efektywność menedżerów we franczyzie. Im więcej zapisane w mądry sposób, tym bardziej użyteczne. Menedżer, który dostaje takie wsparcie ma naprawdę dobry start oraz know-how do otworzenia własnej działalności.
Uwielbiam awanse w obrębie zespołu - tak nauczono mnie kiedyś wybierać odpowiednich menedżerów. Wiesz, dlaczego? Bo sama taką właśnie drogę przeszłam - od kelnerki z krakowskiego rynku po dyrektora restauracji w stolicy. Szansa na awans to też Twoja zasługa, drogi menedżerze - nic nie dzieje się samo, a tym bardziej bez przyczyny. Wyróżniaj się swoją postawą i zaangażowaniem, a zostaniesz doceniony.
Dobry menedżer jest szanowany. Zostawiłam to na koniec. Miarą dobrego menedżera nie jest szacunek, o którym mówi sam. Władza bez autorytetu nic nie znaczy. Dobry menedżer czuje, że ludzie "skoczą za nim w ogień", pomogą w każdej sytuacji - czy to w realizacji budżetu, czy w zmianie koła w aucie na parkingu po godzinach. Szacunek współpracowników to największy skarb, który tworzy się sam, nie da się go wymusić. Silny zespół wyznacza dobra osoba, zarówno w życiu prywatnym, jak i służbowym. Drogi menedżerze, najpiękniejsze w pracy co Cię spotka, to stwierdzenie, że Twoi współpracownicy zachowują się i pracują tak samo - zarówno jak jesteś w pracy, jak i po Twoim wyjściu do domu. Jeżeli słyszałeś to już i czujesz, że tak jest - wygrałeś, zbudowałeś swoją własną markę osobistą.
Na koniec dodam jedno - zauważyłeś, że nazywam wszystkich współpracownikami, a nie pracownikami, nie tym bardziej "moimi pracownikami"? Zostawiam Cię z tym przemyśleniem, na pewno zrozumiesz, jakie to ważne i jak ważne jest, żeby być prawdziwą częścią zespołu.
Daj innym się rozwijać i czerp z tego największą radość - to moja ostatnia rada dla Ciebie. O postawie menedżera i prowadzeniu zespołu można napisać książkę, nie tylko artykuł - zacznij jednak analizować, czy widzisz podobieństwa w swoich działaniach z tymi wymienionymi wyżej. Przyznanie się do błędu i pokora również rodzą wielki szacunek. Jeżeli uważasz, że możesz coś zmienić w swoim podejściu do ludzi, zacznij już dzisiaj.
autor: Anna Knapczyk, dyrektor Restauracji Belvedere w Łazienkach Królewskich w Warszawie