Raport. Rynek napojów gorących w sektorze HoReCa 2022

Raport. Rynek napojów gorących w sektorze HoReCa 2022

Rynek gorących napojów ma szeroką ofertę. Kluczowe pytanie: gorące czy rozgrzewające? I takie, i takie. Nikogo nie zdziwi, gdy stwierdzę, że pierwsze skrzypce gra kawa, której nie może zabraknąć w żadnej restauracji. Kolejny silny gracz na rynku to herbata, która jest szczególnie uwielbiana w okresie jesienno-zimowym. Jednak to nie wszystko! Obszerny rynek tworzą także pitne czekolady oraz rozgrzewające alkohole. Jak kształtuje się rynek napojów gorących? Zobaczcie sami!

Kawa. Nie ma lokalu, restauracji, baru i pubu, w którym nie serwowano by tego czarnego napoju. Konsumenci uwielbiają kawę, której podstawą są świeżo zmielone i najlepszej jakości ziarna. Tylko taka daje prawdziwy zastrzyk energii. Na co jednak trzeba zwrócić uwagę - obecnie Twoi goście nie piją kawy tylko dla pobudzenia, a dla smaku.

Naturalnie, że kawa

Producenci oferują kawę z całymi, wcześniej uprażonymi ziarnami lub też zmielonymi i zapakowanymi hermetycznie. Jaki rodzaj kawy preferują Polacy? W badaniach przeprowadzonych przez Kantar Polska udział wzięło ponad 20 000 ankietowanych. Jak się okazuje - 62,7 proc. zadeklarowało, że pije kawę mieloną lub ziarnistą, zaś 37,3 proc. nie konsumuje tego rodzaju napoju. Liczby mówią same za siebie - zdecydowana większość Polaków to kawosze!

A jak się ma rynek kaw? Które kawy najchętniej spożywają konsumenci? Na te pytania odpowiada badanie Kantar Polska, w którym udział wzięło ponad 12 000 respondentów. Ankietowani najczęściej wskazywali Krönung - Jacobs - 18,8 proc., z kolei 14,5 proc. uzyskała Lavazza, a na trzecim miejscu znalazła się Family - Tchibo z wynikiem 13 proc. Następnie z niewielką różnicą w rankingu znalazły się Dallmayr (10,8 proc.) oraz Woseba (9 proc.). Dalej konsumenci wskazywali na Finezję - Prima (7,9 proc.), Premium - MK Cafe (6,3 proc.), Jacobs Crema (5,6 proc.), Exclusive - Tchibo (4,7 proc.) oraz Cronat Gold - Jacobs (4,4 proc.).

Powyższe zestawienie dotyczy kaw, które zakupić można do lokalu w sklepach i hurtowniach jednakże właściciele kawiarni coraz częściej decydują się na współpracę z lokalnymi palarniami - wszystko po to, by uzyskać oryginalny smak serwowanych kaw i wyróżnić się na tle innych lokali.

Kawowe must have!

Większość Polaków nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki ulubionej kawy. Zapewne

znaczna część kawoszy, jak możemy się spodziewać, swojego dnia nie kończy tylko na jednej ?małej czarnej?, o czym świadczą badania Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat we współpracy z ABC Zdrowie, przeprowadzone od 27 do 31 lipca 2022 roku, na łącznej próbie 1 067 osób.

Respondenci, którzy wzięli udział w sondażu, wskazali, że sięgają po kawę najczęściej raz lub dwa razy dziennie ? taki zwyczaj ma 65 proc. ankietowanych. Następnie 31 proc. wypija zwykle trzy lub cztery kawy dziennie, a pięć i więcej pije tylko 4 proc. ankietowanych. Co ciekawe, niewielkie ilości kawy wypijają dziennie osoby najmłodsze w wieku od 18 do 29 lat, ponieważ 75 proc. wypija tylko jedną lub dwie każdego dnia. Z kolei więcej kawy piją osoby starsze - po trzy lub cztery dziennie sięgają pięćdziesięciolatkowie, a cztery i więcej najczęściej (7 proc.) pijają trzydziestolatkowie, choć wyniki w tym przedziale dziennej dawki kawy i tak są niskie.

Najchętniej spożywana jest kawa z dodatkiem mleka ? na ten rodzaj wskazało 61 proc. ankietowanych. Pod względem popularności

drugie miejsce zajmuje czarna kawa, osiągając wynik 48 proc. Kawę bez cukru i dodatków słodzących wybiera 22 proc. Polaków, a z cukrem i syropami smakowymi ? 25 proc. Co więcej, kawę z mlekiem bardziej preferują panie (67 proc.) niż panowie (55 proc.). Odwrotną sytuację widzimy w przypadku kawy czarnej ? preferowana jest przez ponad połowę ankietowanych mężczyzn (54 proc.) oraz 42 proc. kobiet.

ARC Rynek i Opinia, jak co roku, przyjrzało się kawowym ulubieńcom Polaków w badaniu "Café Monitor 2022" przeprowadzonego na łącznej próbie 1 711 osób. Wyniki są do siebie bardzo zbliżone, jednakże również tutaj zauważyć można, że goście lokali gastronomicznych preferują kawę z dodatkiem mleka. Respondenci wskazali, że najchętniej w restauracjach wybierają caffe latte (29 proc.). Zwolenników wyrazistych smaków również nie brakuje - na drugim miejscu, z bardzo zbliżonym wynikiem 28 proc., znalazło się espresso - prawdziwa klasyka wśród włoskich kaw. Jedna czwarta Polaków natomiast najchętniej wybiera latte macchiato. Trzeba jednak zauważyć, że we wszystkich rodzajach kaw to espresso jest podstawą.

- Espresso italiano zostało oczywiście oficjalnie zdefiniowane, a Istituto Nazionale Espresso Italiano wymienia producentów maszyn i kawy spełniających ich warunki. Nawet w najgorętszy letni dzień w Polsce, zamawiając ristretto z włoskiej mieszanki u swojego ulubionego baristy, prawdopodobnie nie zbliżymy się jednak do odczucia towarzyszącego nam podczas wakacji w Rzymie czy Florencji. Ten fenomen opisuje chociażby Charles Spencer w swojej książce "Gastrofizyka": "Na smak, który odczuwamy, mają wpływ wszystkie pozostałe zmysły, nasz nastrój, stan odprężenia" - mówi Jakub Kierzkowski, specjalista B2B od obsługi kawiarni specialty w Coffeedesk.

Dlaczego konsumenci piją kawę?

Na podstawie wspomnianego badania Café Monitor 2022 wyodrębniono pięć głównych przyczyn picia kawy. Powyższe dane ukazują pozytywne zmiany w zachowaniu konsumenta - "Piję kawę, bo lubię jej smak", "Nie wyobrażam sobie dnia bez filiżanki kawy" oraz "Picie kawy to dla mnie rytuał, przyjemność". Dzięki temu, że branża HoReCa się nieustannie rozwija, podobnie jak umiejętności baristów, goście odwiedzający restauracje i kawiarnie mają możliwość wnikliwego poznawania kawowego świata.

Trendy w biznesie kawowym i w filiżance konsumenta

Poza gamą powszechnie znanych kofeinowych napojów, takich jak espresso czy cappuccino, goście mają do wyboru coraz więcej nowych wariacji. Warto zastanowić się nad odpowiedzią na pytanie, czym odznacza się kultura picia kawy w 2022 roku? Na pewno ekologią, aspektami zdrowotnymi oraz baristycznymi eksperymentami.

Głównym trendem, który dyktuje rozwój rynku, jest troska o klimat. Producenci oferują kawy bio, które wytwarzane są w 100 proc. z naturalnych ziaren bez żadnych dodatków, tym samym nie narażają środowiska na wszelkiego rodzaju szkodliwe środki chemiczne.

Nie należy zapominać o certyfikatach. Obecnie goście chcą mieć pewność, że kawa, którą zamawiają w restauracji, w jak najmniejszym stopniu szkodzi środowisku na każdym etapie powstawania. Dlatego wybierając kawę do swojego lokalu, warto postarać się, by była z ekologicznych plantacji, które gwarantują, że ziarna są uprawiane i zbierane z poszanowaniem środowiska. Zwieńczeniem starań producentów o realne znaczenie haseł eko i bio są opakowania, w których kawa dostarczana jest do lokali gastronomicznych - biodegradowalne, z recyklingu, wspierające świadome działania na rzecz planety. Z pewnością posiadanie takiej kawy w swojej ofercie będzie dobrze oceniane przez gości lokalu.

Nie można pominąć kraftów - segmentu rynku, który znany jest z branży browarniczej, jednakże i kawowej. Symbolem tego trendu są tak zwane kawy speciality. Ziarna do nich są pozyskiwane z konkretnego regionu, dlatego kawiarnie utrzymujące standardy speciality korzystają ze specjalnie dobranych ziaren pochodzących z jednej plantacji. Co ciekawe, kawa speciality stanowi zaledwie ułamek światowej produkcji. Obecnie jej popularność mocno rośnie.

- Zaangażowanie, inspirowanie i rozszerzanie zrównoważonej globalnej społeczności kawowej poprzez przewodzenie w wydarzeniach, edukacji i badaniach ? to główna misja SCA, czyli Speciality Coffee Assisiation. Kawy, które zostały wyróżnione w rankingu tej organizacji, charakteryzują się potwierdzonym pochodzeniem, zrównoważoną uprawą oraz najwyższą jakością ziaren. W Polsce kawy speciality to nadal produkt niszowy, ale jednocześnie charakteryzujący się dużą dynamiką wzrostu sprzedaży. Cieszę się, że coraz więcej kawiarni serwuje ten rodzaj kawy. Przygotowanie tego typu napoju wymaga dużej wiedzy od samego baristy, ale z drugiej strony zapewnia niesamowite przeżycia sensoryczne i stałych klientów kładących nacisk na jakość - komentuje Michał Wiśniewski, menedżer operacyjny w firmie Przyjaciele Kawy.

Od kilku lat popularny jest trend na produkty pozbawione swojej głównej właściwości - mowa o alkoholach typu 0 proc., nabiale bez laktozy, mięsie roślinnym, a także kawach bezkofeinowych. Producenci oferują wiele alternatyw kawy ziarnistej, które smakują podobnie, ale nie posiadają właściwości pobudzających. Ten rodzaj kawy również powstaje z ziaren kawowca, jednakże przed właściwą obróbką są one poddawane procesom usuwania kofeiny, czyli dekofeinizacji.

Kawa na mieście

Liczba kawoszy corocznie wzrasta, szczególnie tych, którzy po kawę sięgają poza domem. Według badania "Café Monitor 2022" w tym roku picie omawianego napoju w lokalach gastronomicznych zadeklarowało 54 proc. respondentów, co jest wynikiem wyższym o 5 proc. od roku poprzedniego (49 proc.) oraz o 12 proc. wyższym od roku 2020 (42 proc.). To kluczowa kwestia dla przedsiębiorców, ponieważ oznacza to, że Polacy chcą pić kawę w lokalach gastronomicznych i będą oczekiwać od sektora HoReCa coraz więcej.

- W wynikach tegorocznej, już 15. edycji Café Monitora zauważalna jest zmiana stosunku Polaków do picia kawy poza domem. Konsumenci, traktujący niegdyś kawę wypitą na mieście jako kofeinowy strzał energii i ratunek przed zmęczeniem, obecnie zmieniają swoje podejście, traktując proces picia kawy na mieście jako swego rodzaju rytuał i przyjemność. I z tego rytuału nie chcą rezygnować, na co wskazuje rosnący z roku na rok procent osób pijących kawę poza miejscem zamieszkania. Wysoki wskaźnik inflacji i, co za tym idzie, rosnące ceny produktów nie odstraszają kawoszy - konsumenci są w stanie wydać więcej pieniędzy na kawową przyjemność niż w ubiegłym roku, co potwierdza wzrost, w porównaniu do lat poprzednich, średniej kwoty wydawanej w czasie jednej wizyty w kawiarni sieciowej. Coraz częściej konsumenci zwracają także uwagę na ofertę deserów i przekąsek serwowanych do kawy, co pokazuje, że nie jest ona pita w międzyczasie, a stanowi okienko, pauzę w codziennym, szybkim trybie dnia - komentuje autorka raportu, Natalia Sieroń z ARC Rynek i Opinia. W jakich więc miejscach konsumenci najczęściej zamawiają swoją ulubioną kawę?

Z badań wynika, że aż 39 proc. konsumentów pije kawę w restauracjach. Dlatego warto postarać się, by goście, którzy wybiorą Twoją restaurację, mieli pewność, że dostaną kawę najwyższej jakości.

- Dobra kawa to wizytówka każdego lokalu. Zachwyć swoich gości doskonałą kawą klasy premium od Costa Coffee. Oferujemy: bogaty wybór najwyższej jakości kaw, profesjonalne ekspresy, eleganckie i funkcjonalne akcesoria Costa Coffee, obsługę serwisową w 24 h, a także szkolenia z ekspertami w dziedzinie kawy. Wybierając mieszanki Costa Coffee, otrzymujesz gwarancję najwyższej jakości. Tylko 5 proc. ziaren na świecie odpowiada standardom marki. Są one pozyskiwane w sposób zrównoważony, z poszanowaniem środowiska i ludzkiej pracy. Świadczy o tym certyfikat Rainforest Alliance, który znajdziemy na każdym z opakowań. Bogaty wybór blendów Costa Coffee sprosta różnym gustom smakowym. Twórcy Costa Coffee - Bracia Costa - podjęli aż 112 prób, aby stworzyć autorską mieszankę Signature Blend. Rozwijaj swój biznes razem z marką, która już od ponad 50 lat przyciąga miłośników kawy na całym świecie - zachęca Dominika Zygmuntowicz, Coffee Away-From-Home Marketing Lead Costa Coffee.

Picie kawy relaksuje i odpręża, dodać do tego trzeba atmosferę miejsca, wygląd mlecznej piany oraz klimat, który tworzą kelnerzy... Dlatego goście wolą kosztować kawę w restauracjach i kawiarniach, gdyż żadne inne miejsce nie doda tylu doznań. Jednocześnie z tegorocznych danych wynika, że największy odsetek pijących kawę poza domem stawia na swoją "małą

czarną" na stacjach benzynowych oraz u znajomych. Oczywiście restauratorzy starają się zachęcać Polaków do częstszych wizyt w lokalach gastronomicznych, czego przykładem są chociażby tańsze kawy i herbaty z zestawami śniadaniowymi, a także promocje na każdy tydzień.

Jak komentuje sytuację kawiarni Magdalena Filip, Senior Retail Analyst w PMR:

- Segment kawiarni został najbardziej - po barach alkoholowych - dotknięty skutkami pandemii COVID-19 spośród podsegmentów rynku restauracyjnego. Wpływ na to miał przede wszystkim charakter działania kawiarni jako miejsc spotkań towarzyskich, biznesowych, które zostały praktycznie zablokowane w momencie ograniczenia działalności gastronomicznej tylko do dowozu/na wynos, niedostosowanie oferty do kanału delivery, popularność alternatywnych kanałów oferujących kawę na wynos (sklepy spożywcze, piekarnie, cukiernie, stacje benzynowe itd.). W rezultacie, według estymacji PMR, w 2020 r. segment skurczył się o 42 proc. r/r w ujęciu wartościowym. O istotnym przeniesieniu konsumpcji kawy do domu na czas pandemii świadczyły wzrosty sprzedaży ekspresów do kawy, spieniaczy do mleka. Sieci kawiarni rozwijały wówczas sprzedaż kawy ziarnistej do konsumpcji w domu poprzez własny sklep internetowy i na miejscu oraz nawiązywały współpracę z portalami do zamawiania jedzenia. Niemniej, jak wynika z badania konsumenckiego na grupie dorosłych Polaków korzystających z usług gastronomicznych, które PMR prowadził w maju 2022 r., kawa jest

najpowszechniej wskazywana jako najczęściej pity napój w lokalach gastronomicznych zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. Częstość wskazań kawy jako najczęściej spożywanego napoju w placówkach HoReCa rośnie wraz z wiekiem.

Kawa czy herbata?

Pośród wszystkich statystyk i zestawień nie można pominąć herbaty, gdyż nawet najbardziej zagorzały zwolennik kofeinowego napoju w długi jesienny wieczór sięgnie po ten napój. Do lokali gastronomicznych wybieramy się nie tylko na kawę, ale również na ciekawe herbaciane propozycje. Fakt, że pierwsze, o co pytamy naszych przybyłych gości, to "kawa czy herbata?", świadczy o tym, że pozycja herbaty jest tak samo kluczowa, jak znaczenie kawy.

Jak wynika z raportu "Napoje najczęściej pite w lokalach gastronomicznych" przeprowadzonego przez PMR w maju 2022 roku, mimo wszystko pozycję najbardziej popularnego napoju herbata musi oddać kawie. Do badania przystąpiło blisko 1 000 respondentów. Zestawienie jednoznacznie wskazuje, że 57 proc. ankietowanych najczęściej w restauracjach pije kawę. Dodatkowo częściej w lokalach gastronomicznych kawę wybierają kobiety - 60 proc., a mężczyźni niewiele mniej, gdyż 53 proc., zaś częstotliwość kawowych zamówień wzrasta wraz z wiekiem.

Z kolei sytuacja herbaty jest bardziej jednolita. Ogółem na wybór herbaty w lokalach gastronomicznych wskazało 27 proc. respondentów. W przypadku tego napoju także kobiety piją go częściej, bo 30 proc. ankietowanych, a mężczyźni rzadziej (24 proc.). W przedziale wiekowym 18-34 lata na wybór herbaty wskazało 29 proc. respondentów, z kolei starsi, czyli grupa 35-54-latków, zadeklarowała wybór herbaty w 24 proc., a ostatni przedział - 55-65 lat - najczęściej wskazywał na herbatę ? 30 proc.

Co słychać w świecie herbat?

Jakimi trendami może pochwalić się rynek herbat? Na pierwszym miejscu trzeba postawić herbaty kwitnące. To z pewnością taki rodzaj naparu, na który chce się patrzeć. Decydując się na ten gatunek w swojej restauracji, możesz być przekonany, że dostarczysz swoim gościom wielu doznań nie tylko smakowych, ale głównie wizualnych. Kwitnący napar powstaje z białej lub zielonej herbaty, poprzez dokładne splecenie kilku herbacianych liści. W ten sposób tworzy się finezyjny kształt. Podczas procesu parzenia herbata rozwija się i wyglądem przypomina kwitnący kwiat. Zaznaczyć trzeba, że herbata kwitnąca powstaje poprzez ręczne łączenie listków najwyższej jakości, które po zalaniu wodą rozwijają się i odsłaniają dodatki zawarte wewnątrz. W ten sposób powstaje fascynujący i niepowtarzalny kwiat, którego wygląd z pewnością zachwyci gości. Może więc warto zaproponować im taki rodzaj herbaty?

W trendach 2022 roku króluje matcha latte. Jest to najzdrowsza herbata świata z dodatkiem puszystej, mlecznej pianki. Pokochali ją celebryci, weganie i wszyscy miłośnicy kawowych rytuałów w zdrowszej wersji. Posiada wiele zalet, wspomaga odchudzanie, spowalnia procesy starzenia, wspiera koncentrację, odtruwa organizm i skutecznie pobudza. Warto mieć ją w swojej ofercie.

Herbata liściasta i ekspresowa

Herbata liściasta, czyli sypana - jest najbardziej ceniona przez herbacianych smakoszy. Składa się zazwyczaj z całych liści, swoich zwolenników zyskuje dzięki niepowtarzalnym smakom i aromatom, a dodatkowo rynek oferuje ogromny wybór herbacianych produktów. Dlatego restauracje prześcigają się w rodzajach herbat serwowanych gościom. Warto dodać, że każda herbata może być inna, ponieważ nie jest produkowana pod dane standardy, a na jej aromat i smak wpływa wiele czynników, przede wszystkim właśnie sposób przetworzenia, lokalizacja upraw i data zbioru. Producenci herbat liściastych oferują szeroką gamę produktów.

- Wybór herbaty to nie tylko wybór produktu do serwowania. To też decyzja związana z doświadczeniami, jakie chcemy zapewnić gościom. Obok zweryfikowania samej jakości, należy więc sprawdzić różnorodność oferty (mamy aż pięć różnych linii, z których każda dedykowana jest innemu charakterowi lokalu) oraz na kompetencje i doświadczenie dostawcy w pracy z herbatą w lokalu. Działamy na rynku już ponad 30 lat, szkolimy, inspirujemy, wprowadzamy innowacje, łączymy herbatę z daniami, tworzymy przepisy na moktajle i koktajle, mamy swój własny lokal, gdzie testujemy poszczególne rozwiązania - wszystko po to, aby herbata była czymś więcej niż tylko gorącym napojem. Na to warto zwrócić uwagę - mówi Michał Oszczyk, Manager Centrum Szkoleniowego Gourmet Foods.

Z badań Kantar Polska, w których wzięło udział ponad 5 000 respondentów, wynika, że konsumenci najchętniej wybierają markę Dilmah (19,4 proc.), z kolei drugie miejsce na podium zajęła marka Lipton Yellow Label z wynikiem 19 proc., za nią plasuje się: Saga (13,7 proc.) oraz Tetley (10,7 proc).

A czym charakteryzuje się herbata ekspresowa? Ta odmiana jest wytwarzana poprzez pozostałości po produkcji herbaty sypanej. Serwując ten rodzaj herbaty swoim gościom, powinno się wybrać tę najwyższej jakości, w jedwabnym woreczku, pakowanym każdy osobno. Z kolei na smak i aromat takiej herbaty wpływa głównie to, czy herbata w saszetkach jest liściasta, czy zmielona. Zmielona herbata nie ma możliwości rozwinąć w pełni swoich walorów smakowych. Dlatego warto, aby herbaty liściaste pakowane w saszetki miały więcej miejsca wewnątrz, a takie warunki zapewniają jedwabne czy bawełniane woreczki, które pozwalają lepiej rozwinąć się liściom i dodatkom herbaty podczas procesu parzenia.

Nie tylko herbata rozgrzewa!

Jesienna aura skłania do poszukiwań rozgrzewających napojów. Jak wiadomo, głównie takie właściwości przypisuje się herbacie, jednak rynek oferuje i inne napoje o podobnym działaniu. Mowa chociażby o gorących czekoladach! Jeśli chcesz zapewnić swoim gościom ten słodki napój o idealnej konsystencji i w odpowiedniej temperaturze, warto zaopatrzyć lokal w czekoladziarkę. To urządzenie będzie kluczem do sukcesu, a później można już tylko puścić wodze fantazji i łączyć ten płynny deser z wieloma dodatkami. Nie powinieneś ograniczać się tylko do czekolady z bitą śmietaną. Twoi goście z pewnością będą chcieli czegoś więcej, dlatego warto pomyśleć o każdej kategorii wiekowej i o różnych preferencjach smakowych. Zaczynając od przypraw - jesienią wszyscy chcą się rozgrzać, dlatego warto pomyśleć o korzennych dodatkach. Czekolada w duecie z chili lub cynamonem i kardamonem będzie pasować idealnie. Następnie świetnym połączeniem są klasyki, czyli czekolada z owocami, jak na przykład z gorącymi malinami, lub coś zupełnie innego - dodatek konfitury. Z kolei najmłodszym gościom można zaserwować ulubione owoce - banany, truskawki - albo klasyczne słodycze w amerykańskim wydaniu - pianki. Dorosłym warto zaproponować kilka możliwości procentowych, jak na przykład czekoladę w duecie z rumem, likierami, a przede wszystkim z klasyczną wiśniówką. Interesującym dodatkiem w menu jest biała odmiana czekolady, która także z pewnością znajdzie swoich zwolenników.

Najważniejsza w czekoladzie jednak jest jej jakość.

- Na jakość czekolady wpływa kilka aspektów. Jednym z najważniejszych czynników jest zawartość masła kakaowego, zatem wybierajmy produkty, które nie mają w składzie innych tłuszczów. Ponieważ masło jest najdroższą składową, czekolady tańsze często mają w składzie do 5 proc. tańszych zamienników. Warto zwrócić także uwagę na pochodzenie ziarna i sposób jego pozyskiwania, a w kwestii smaku należy zastanowić się, jaka czekolada najbardziej nam odpowiada. W przypadku czekolady do picia pamiętajmy, że 100 proc. czekolada nigdy nie będzie w postaci płynnej w temperaturze pokojowej. Zatem warto zerknąć na skład, jeśli decydujemy się używać gotowego płynu, to szukajmy tych z największą zawartością czekolady - co ciekawe, z legislacyjnego punktu widzenia serwujemy wtedy napój czekoladowy, a nie czekoladę. Przy samodzielnym sporządzaniu takich napojów stawiajmy zawsze na jak najwyższą jakość użytej czekolady - zauważa Kamil Szulc, szef Akademii Czekolady Polska.

A w kontekście alkoholi? Co w okresie jesienno-zimowym wybierają goście, którzy odwiedzają lokale gastronomiczne? Grzane piwo lub wino! Alkohol na ciepło smakuje szczególnie dobrze w duecie z owocami, korzennymi przyprawami, a także z gorącą czekoladą lub kawą. Tak jak rum jest dobrą podstawą kremowego eggnogu, tak z kolei cydr zyska na smaku w połączeniu z cytrusami, goździkami, cynamonem i miodem. Sposobów na grzańce i inne pite na ciepło alkohole jest mnóstwo - wszystkie znakomicie się sprawdzą w chłodne wieczory. Dobra wiadomość jest taka, że rozgrzewające zimowe koktajle można przyrządzić niemal na każdym alkoholu, jego wybór będzie zależeć od gości odwiedzających lokal. Nie ukrywajmy, że najczęstszą opcją podczas spotkań towarzyskich jest grzaniec, czyli gorące piwo lub wino z korzennymi przyprawami. To oczywiście nie wszystko. Rozgrzewające koktajle można wykonać na bazie rumu, wódki czy nalewki, na przykład wiśniówki.

A jakie są perspektywy rynku na przyszłość? Znaczący wpływ na kształtowanie się rynku gorących napojów ma sytuacja gospodarcza w kraju oraz kwestie klimatyczne, które nie są obojętne konsumentom. Dlatego rozwinął się sektor kaw speciality. Twoi goście chcą próbować nowych połączeń smakowych, degustować różnych rodzajów espresso, herbat liściastych, a także ulubionych gorących czekolad. Dlatego warto się postarać, by w Twoim lokalu pytanie: "Czego się napijesz?" - nie było takie oczywiste, jakby się mogło wydawać.

Autor: Agnieszka Rządkowska