Rynek hurtowni i dystrybutorów - raport, cz. 1

Rynek hurtowni i dystrybutorów - raport, cz. 1

Kluczowym aspektem funkcjonowania lokali z branży HoReCa są zaufani i sprawdzeni dostawcy oraz hurtownie. Jeśli restauracje czy hotele nie będą odpowiednio zaopatrzone, nie będą w stanie przygotowywać zamówień dla gości. Sprawdźmy więc, co oferuje polski rynek dystrybutorów i hurtowni do HoReCa.

Biorąc pod uwagę liczbę restauracji działających w naszym kraju, funkcjonowanie hurtowni oraz dystrybutorów do HoReCa jest coraz istotniejsze. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, opublikowanych w październiku 2022 roku, w 2021 roku na terenie kraju funkcjonowało aż 74 189 placówek gastronomicznych, z czego 21 161 to same restauracje. Wynik ten jest satysfakcjonujący i wieszczący tendencję wzrostową, w odróżnieniu od fatalnego roku 2020, w czasie którego z powodu pandemii zamknęło się niemal 8 tys. lokali. GUS nie podał jeszcze danych za rok 2022, jednakże obserwując rynek można śmiało stwierdzić, że wyniki będą bardzo pozytywne.

Wyzwania branży

Nie ma wątpliwości co do tego, że wybór konkretnych dystrybutorów, producentów czy hurtowni jest jedną z najbardziej kluczowych rzeczy w prowadzeniu biznesu gastronomicznego. W przeciągu kilku ostatnich lat wszyscy musieliśmy mierzyć się z różnego rodzaju problemami i przeszkodami. Najpierw była to pandemia, która wywróciła całą branżę HoReCa do góry nogami, później wojna w Ukrainie, a obecnie inflacja i coraz droższe produkty na sklepowych półkach. Wybranie odpowiedniego dostawcy produktów spożywczych czy też hurtowni jest więc tym bardziej sporym wyzwaniem.

Firmy zajmujące się dystrybucją oraz hurtową sprzedażą produktów spożywczych i non-food oferują swoim klientom bardzo wiele. Wiadomym jednak jest, że muszą skupić się przede wszystkim na potrzebach swoich klientów i swoją ofertą odpowiadać na ich głosy.

Celem restauratorów jest zaskakiwanie swoich gości, dlatego też ich nadrzędną potrzebą jest oferowanie potraw z produktów jak najwyższej jakości. Tego również oczekują od swoich dostawców. Z tego też powodu hurtownie i dystrybutorzy muszą cały czas rozwijać się w zakresie swojej oferty oraz dbania o odpowiednie warunki przechowywania owych produktów. Każdy restaurator musi mieć możliwość wyboru konkretnego produktu, co za tym idzie będzie przeglądał oferty różnych dostawców, aby ostatecznie zamawiać potrzebne składniki z wybranego miejsca.

Skoro tak ważna jest jakość produktu, to równie znacząca jest jakość transportu. Jeśli bowiem restaurator zakupi warzywa, owoce, ryby czy inne produkty najlepszej możliwej jakości, a transport nie będzie spełniał odpowiednich wymogów, to zamówienie restauratora może do niego dotrzeć w niekoniecznie odpowiednim stanie i świeżości. Wymogi te dotyczą zarówno sposobu przechowywania zamówionych przez restauratora produktów, jak i przestrzegania określonego czasu dostawy. Osoby odpowiadające w restauracjach czy hotelach za przygotowanie listy rzeczy do zamówienia doskonale wiedzą, jakie zapasy są w restauracjach i oczekują, że dostawa przyjedzie w umówionym czasie. Inaczej może to zaburzyć pracę restauracji - nie tylko pod względem ewentualnego braku produktów w magazynach, ale pod kątem przyjęcia dostawy. Ktoś to w końcu musi zrobić, a jeśli dostawa nie przyjedzie we wcześniej określonym terminie, może być z tym problem.

Najważniejszym i największym wyzwaniem wszystkich branż jest sytuacja ekonomiczna w Polsce - inflacja oraz drożejące produkty nie ułatwiają w dokonywaniu korzystnych cenowo zamówień. Jak sobie z tym poradzić? Najbardziej oczywistą odpowiedzią są: promocje. Warto nagradzać stałych klientów za lojalność i oferować im bardzo konkurencyjne zniżki, dzięki którym współpraca między restauratorem a hurtownią czy dystrybutorem może trwać w najlepsze. Oczywiście promocyjna cena nie może iść w parze z obniżką jakości produktów. Wtedy nie ma co liczyć na udaną dalszą współpracę.

Wszystko to dotyczy nie tylko ogromnych hurtowni i ogólnopolskich dystrybutorów. O te same kryteria muszą zadbać lokalni producenci i dostawcy, z którymi restauratorzy bardzo chętnie nawiązują współpracę. Dlaczego? Ponieważ mają przekonanie, że można zbudować lepszą relację z firmami lokalnymi, a właśnie to jest dla wielu najważniejsze.

Najpopularniejsze hurtownie i dystrybutorzy

Hurtowe zakupy w branży HoReCa są nieuniknione. W końcu wiele produktów w lokalach gastronomicznych czy hotelach wykorzystuje się w bardzo dużych ilościach. Na ogromne zapotrzebowanie przedsiębiorców odpowiadają hurtownie oraz dystrybutorzy - oferują szeroki wachlarz produktów, z których każdy z pewnością wybierze coś dla siebie.

Wielokrotnie zapewne zastanawialiście się, czym firmy zajmujące się dystrybucją hurtową produktów różnią się od siebie. Poniżej przedstawiamy charakterystykę ośmiu wybranych przez nas firm na polskim rynku w kolejności alfabetycznej. Po głębokim researchu oraz rozmowach z przedstawicielami tych firm byliśmy w stanie zebrać informacje i przygotować dla Was pewnego rodzaju kompendium wiedzy na temat polskich hurtowni i dystrybutorów.

Arriba - firma dystrybuująca produkty prosto z Meksyku. W ofercie posiada nie tylko artykuły spożywcze wykorzystywane w gastronomii, ale również sprzęt i naczynia kuchenne, rękodzieła i ozdoby. Wszystko po to, by umożliwić restauratorom stworzenie całkowicie meksykańskiego klimatu.

Chefs Culinar - dostawca hurtowy, który działa na rynku gastronomicznym od niemal 100 lat. Posiada dostęp do szerokiej oferty około 12 tysięcy produktów oraz oferuje pomoc w rozwoju biznesu gastronomicznego. oraz oferuje pomoc w rozwoju biznesu gastronomicznego. W 2021 roku w Wiskitkach pod Warszawą Chefs Culinar otworzyło najnowocześniejsze centrum dystrybucyjne dla branży gastronomicznej.

Dorado.pl - firma od 25 lat zaopatruje branżę HoReCa w produkty spożywcze. Stawia na szeroką ofertę produktową oraz podążanie za nowymi trendami w gastronomii. Przejmuje rozwiązanie problemów związanych z zapewnieniem ciągłości i odpowiedniej jakości dostaw, co oszczędza czas klientów. Wyróżnia się rzetelnością i niezawodnością realizacji dostaw produktów o wysokiej jakości.

Eurocash - firma posiadająca wiele hal zlokalizowanych również w mniejszych miejscowościach, dzięki czemu lokale spoza dużych miast mają możliwość otrzymania świeżego i dobrego jakościowo asortymentu. Eurocash zapewnia punktualne i bezpieczne dostawy, a także możliwość pełnej personalizacji zamówienia.

Farutex - dystrybutor, który oferuje produkty do każdego rodzaju gastronomii. Klienci mają do dyspozycji około 7 tysięcy profesjonalnych produktów z kategorii: świeżych, chłodzonych, mrożonych, suchych oraz non-food. Farutex oferuje pomoc w wyliczaniu food costu oraz prowadzi szkolenia dla całego zespołu danego lokalu.

Makro - ogólnopolska hurtownia posiadająca szeroką ofertę produktów dla branży HoReCa - również z katalogu marki własnej. Firma znana również jest z działań wspierających gastronomię. Posiada Akademię Inspiracji Makro, w ramach której organizowane są szkolenia dla przedstawicieli branży. Makro obecne jest w życiu branży HoReCa również dzięki plebiscytowi Najlepsza Restauracja oraz programowi Polskie Skarby Kulinarne.

Multi Food - grupa dystrybutorów specjalizująca się w obsłudze rynku mięsa i wędlin. Posiada szeroki asortyment mięsa drobiowego, wieprzowego, wołowego oraz dziczyzna. Dystrybucja Multi Food opiera się na szerokiej flocie samochodów i ponad 15 tys. m2 chłodniczych powierzchni magazynowych. Posiada bardzo rozwiniętą sieć dystrybucji, pozwalającą na dzienne dotarcie do nawet 20 tys. odbiorców.

Orbico Polska - firma ta jest częścią Grupy Orbico, działającej w 20 krajach Europy. Jest wiodącym dystrybutorem ponad pięćdziesięciu światowych marek, m.in. Lavazza, S.C. Johnson czy Procter & Gamble. Dodatkowo jest również dostawcą usług logistycznych na rynku polskim. Oferta firmy Orbico zawiera kompleksowe i wszechstronne rozwiązania biznesowe w dziedzinach sprzedaży, logistyki oraz zarządzania markami.

Selgros Cash&Carry - marka handlowa należąca do Trangourmet Polska, którego siłą są profesjonalne linie produktów własnych: Premium, Quality, Economy oraz Topseller. Hurtownia posiada własną profesjonalną flotę samochodów i nowoczesne centrum logistyczno-magazynowe. Selgros Cash&Carry bierze pod uwagę całotygodniowe funkcjonowanie branży HoReCa i zapewnia dostawy sześć razy w tygodniu. Transgourmet Polska posiada swój Instytut Kulinarny, w którym szkoli swoich pracowników, by byli oni dobrymi doradcami dla klientów, a także organizuje różnego rodzaju konkursy kulinarne, w tym również nominowany do Kulinarnego Pucharu Polski.

Zaufanie najważniejsze

Bez wątpienia jest to aspekt, bez którego dobra i silna relacja pomiędzy restauratorem a hurtownikiem czy dystrybutorem nie będzie mogła zaistnieć. A przecież bez tej relacji i współpracy żadna ze stron nie będzie mogła odpowiednio funkcjonować. Branży HoReCa niezbędni są dostawcy i hurtownicy, zaś dla nich kluczowe jest sprzedanie jak największej ilości produktów.

Sprzedaż hurtowa żywności i napojów bezalkoholowych również zanotowała spory skok - wynika tak z badań Głównego Urzędu Statystycznego. Po pandemicznym załamaniu, który i tak nie był zbyt duży, w 2021 roku nastąpił ogromny wzrost jej wartości - z 193 298 mln zł na 209 973 mln zł. Pokazuje to, jak po trudnym czasie zamknięcia, gastronomia zaczynała odżywać. Wyniki z roku 2022 z pewnością będą kontynuowały tendencję wzrostową, do czego jednak przyczynił się nie tylko rozwój branży gastronomicznej, ale również inflacja i wyższe ceny za produkty spożywcze i napoje bezalkoholowe. Jakie będą dokładnie wyniki - dowiemy się za parę miesięcy, gdy GUS opublikuje nowe dane.

Każdy prowadzący biznes w branży posiada inne potrzeby i czego innego oczekuje od zamawianych produktów. Dlatego też przygotowaliśmy dla Was, drodzy czytelnicy, również drugą część powyższej analizy, która skupi się już niekoniecznie na hurtowniach i dystrybutorach, ale na Was. Sprawdzimy, jakimi kryteriami kierujecie się przy wyborze dostawcy, co jest dla Was najważniejsze przy współpracy z hurtowniami i dystrybutorami, a także z jakimi problemami najczęściej się mierzycie w czasie owej współpracy. Z analizą tą będziecie mogli zapoznać się w kolejnym, sierpniowym, wydaniu magazynu "Szef Kuchni".