Trendy kulinarne na 2023 rok
Każdego roku pojawia się wiele nowych trendów kulinarnych. Możemy sobie dziś zadać pytanie, czy te z 2022 roku pójdą w zapomnienie, czy też nasilą się w 2023? A także jakie nowości przyniesie nam ten 2023 rok?
W ciągu minionych trzech lat najbardziej wpływowym narzędziem do kulinarnych trendów stał się serwis Tik-Tok, którego viralowe nagrania cieszą się ogromną popularnością. Tym sposobem w minionym roku ogromną sławę zyskały "deski masła" zdobione figami, świeżymi ziołami z solą morską i orzechami, ale też małe rybki, takie jak sardynki, które przewiduje się, że w 2023 roku zyskają na popularności i będą stanowiły coraz częstszy dodatek do pizzy, szakszuki czy makaronu. Dlatego warto śledzić tego typu media, które od jakiegoś czasu zaczynają kreować trendy kulinarne w bardzo szybki i prosty sposób oraz które mogą stać się inspiracją dla całej branży. Kolorem roku 2023, wybranym przez instytut Panteone to Viva, została magenta, dlatego możemy spodziewać się również kreacji dań z uwzględnieniem buraka czy malin. Przed Wami pięć najważniejszych trendów kulinarnych w 2023 roku.
Hedonizm kulinarny
Nie traktujemy jedzenia jako obowiązku, ale jako przyjemność towarzyszącą poszukiwaniu idealnego dania, które zaskoczy nas paletą smaków oraz umami. Będziemy szukali produktów sezonowych - w maju szparagów, a w późniejszych miesiącach będziemy czekali na przykład na kurki czy rydze. Hedonistyczne podejście do jedzenie będzie nas kierowało do wyboru produktów lepszej jakości, a co za tym idzie - droższych. W konsekwencji będziemy po nie rzadziej sięgali. Jeśli będziemy chcieli zjeść wołowinę, to wybierzemy tę lepszą. Jedzenie dla hedonistów to rozkosz sama w sobie, która potrzebuje wysokiej jakość produktów, dlatego wybierać będziemy produkty sezonowe, bo tylko wtedy mają one najlepszy smak. Dlatego współczesny hedonista nie będzie już utożsamiany niekiedy z egoistą kulinarnym. To ekologiczna i rozważna jednostka, która dba o dobro planety, czerpiąc przyjemność z jedzenia, którą może celebrować wśród grona znajomych.
Wegetarianizm, a może weganizm?
Z roku na rok kuchnia wegetariańska i wegańska rosną w siłę. Coraz większa liczba osób chętnie wybiera te dania z karty menu, czy też przygotowuje je w domu. Kierujemy się sezonowością, chęcią zjedzenia czegoś lżejszego, niezawierającego mięsa. Wegetarianizm staje się częścią naszej diety, ale nie rezygnujemy na stałe z mięsa. Wiele osób tylko chwilowo przechodzi na tę dietę, by oczyścić organizm, co jest efektem mody obecnej w ubiegłych latach. W najbliższej przyszłości będzie to popularny nurt w trendach żywieniowych, który będzie się wzbogacał w nowe, innowacyjne dania, po które będziemy sięgali coraz częściej. Kuchnia wegetariańska czy wegańska dostanie nowe życie i na nowo napisze swoje przepisy, które zaskoczą cały świat i zyskają ogromną popularność.
Nostalgiczne jedzenie
To chyba jeden z najbardziej nasilających się trendów. Nostalgiczne jedzenie - comfort food - które przypomina nam o naszych bliskich, szczególnych chwilach w życiu lub po prostu kojarzy się nam z dzieciństwem. Wywołane jest przez zmiany demograficzne, ale też chęć zaspokojenia samotności, jest już nawet traktowane jako zjawisko psychologiczne. Na przykład dobrze znane nam pierogi czy zupa pomidorowa babci są daniami, które zawsze przywołują dobre wspomnienia i są bardzo mile widziane. A jeśli dobre jedzenie przywołuje w nas ważne i miłe wspomnienia, to chętnie po takie sięgamy. Przed nami rok jedzenia retro, czyli będziemy szukali i sięgali po dania i produkty z naszej przeszłości.
Pochodzenie i jakość produktu
Widoczny jest nasilający się trend wśród konsumentów, którzy podczas wyboru produktów spożywczych kładą coraz większy nacisk na te przyjazne dla środowiska. Dlatego można spodziewać się, że producenci żywności będą dokładali w najbliższych latach coraz większych starań w informowaniu klientów, że ich produkty pozyskiwane i produkowane są w sposób przyjazny dla środowiska, a odpady produkcyjne lub opakowania samych produktów staną się również bardziej biodegradowalne. Powinniśmy spodziewać się, że wiele firm będzie miało na celu podwyższenie tych standardów celem dobra społecznego. Dzięki temu będzie rosła coraz większa świadomość ekologii w odniesieniu do opakowań zarówno w sklepie, jak i poza nim. Takie działania oczywiście mają zabieg marketingowy, ale również przyczyniają się do ochrony naszej planety, a także do produkcji lepszej jakości żywności.
Renesans pizzy
Pizza zawsze była obecna w naszym jadłospisie, ale w tym roku nowy sezon "Chefs Table" poświęcił właśnie pizzy swój czas, tworząc cykl kilku odcinków o jednych z najlepszych pizzaiolo na świecie od Włoch, przez Stany Zjednoczone, aż po Japonię. Możemy spodziewać się, że pizza zyska nowy glam, stanie się jeszcze bardziej popularna. Bo przecież prócz dobrze znanej i modnej pizzy neapolitańskiej, mamy jeszcze przeszło 10 różnych rodzajów pizzy, takich jak rzymska, nowojorska, sycylijska, a nawet smażona. Dlatego przed nami prawdziwy festiwal pizzy, który już za rogiem 2022 roku, obfitujący w różnego rodzaju ciasta, ciekawe i sezonowe składniki, nie tylko klasycznie z sosem pomidorowym, ale z innymi przecierami czy pastami. Chodź klasyka zawsze się obroni, to w 2023 roku przewidziana jest rewolucja dla pizzy.
Kulinarny rok 2023 będzie zatem w cieniu stwierdzenia "mniej znaczy więcej", największą rolę będzie odgrywała jakość produktu i jego świadome pochodzenie. Kierując się hedonistycznym nastawieniem do życia, będziemy się delektowali wyrafinowanym i dobrym jedzeniem, ale nie zapomnijmy o tym, co było dla nas miłe kiedyś - wrócimy nostalgicznie do smaków z dzieciństwa, do jedzenia, które kojarzy nam się z miłymi chwilami w życiu i wewnętrznie uspokaja. Coraz częściej w naszym menu pojawi się kuchnia roślina, poprzez nowe, nieznane do tej pory, dla nas egzotyczne warzywa czy owoce serwowane w nowej odsłonie. Z pewnością rok 2023 będzie smaczny kulinarnie, ponieważ cały czas widać napływ do Europy takich kuchni jak koreańska, brazylijska, tajska, meksykańska. Otwiera to wachlarz nowych możliwości i poszerza nasze doznania smakowe o nowe doświadczenia kulinarne.
Tomasz Łagowski
Executive Chef w restauracji Belvedere w Warszawie